2024. máj. 10.

Közösségben az erő!

 

A rendszerváltás óta eltelt három évtizedben, az egy borvidéken gazdálkodó borászaink közös céljainak elérése érdekében előbb közös marketinget, majd közösségi borokat kezdtek el készíteni, hogy együttes erővel, nagyobb hatékonysággal tudjanak fellépni a borpiacon! A közösségi bor egy olyan bormárka, aminek készítési szabályait a borászok határozzák meg. Ennek során a termelők a borvidékre jellemző, borászatonként más-más, mégis hasonló stílusú, címkéjű borokkal próbálják felhívni magukra a figyelmet. Ilyen a Balatonnál a BalatonBor, Pannonhalmán a PH-Érték, Egerben az Egri Csillag, persze ezeken túl még számos próbálkozás történt az elmúlt években. 

Dávid Dániel a Cult in Glass megálmodója meglátta a közösségi borok erejében a fantáziát, ezért Szegeden a Hági Udvar és Étteremben megrendezte az első Social Wine Tastinget, ahol három közösségi bort a Hashtag Neszmély-t, valamint Villány két arcát, az Y generációnak szánt REDy-t és a méltán híres Villányi Franc-t hozta egy kalap alá. Ezzel a húzással a két könnyed tétel mögé beillesztette hazánk legrobusztusabb vörösborát, amely az est fénypontjának számított. 


Mint mindennek, így az egykoron királyok kedvencének tartott neszmélyi boroknak az eredetét is a történelem útvesztőiben kell keresni. Ugyan, a mai napig hatalmas potenciállal bírnak az ottani borok, napjainkban inkább a könnyedebb, üde, gyümölcsös ízvilágukért népszerűek. 2022 tavaszán erre a lóra felülve hat pincészet (Kisbaka, Bősze, Szivek, Petőcz, Hilltop, Kősziklás) megalkotta a Hashtag Neszmély közösségi borcsaládot! Itt egy olyan könnyed, friss, gyümölcsös házasítás született, amiben a semleges, félaromatikus fajták (királyleányka, olaszrizling, rajnai rizling, rizlingszilváni, chardonnay, szürkebarát) magukban hordozzák a borvidék értékeit. Elkészítésük során az alapfajták egyike sem haladhatja meg az 50%-ot, az illatosakat pedig  (Irsai Olivér, cserszegi fűszeres, sárgamuskotály) 15%-ban maximalizálják. Ezekkel a borokkal főleg a kezdő borfogyasztók szívét szeretnék megszólítani. Úgy gondolom, a fiatalos megjelenésű palack címkéje magáért beszél, # logó meg egyből felhívja magára a figyelmet. 


Egykoron a Villányi borvidéken a leghíresebb borászaink ereiben jószerivel oportó folyt, mára viszont a nagy vörösek elterjedésével a népszerűsége a szakadék szélére sodródott, neve pedig portugieserre változott. Termelőink a megmentésére siettek és 2017-ben az Y generációra gondolva megalkották a REDy névre keresztelt könnyű, nyári, gyümölcsös közösségi cuvée-t, aminek a gerincét 51-66%-ban a portugieser adja. A továbbiakban még külön értéket képvisel a többi alkotóeleme is, mivel a kárpát-medencei fajtákra (blauburger, kékfrankos, zweigelt, kadarka) támaszkodnak, míg a nemzetköziket csak kis mértékben használhatják. Kizárólag csavarzárral palackozhatják és csak a vendéglátásban értékesíthetőek. Milyen egy jó REDy? Friss, fűszeres, piros bogyós gyümölcsös aromákkal teli izgalmas tétel. 

Nyugodtan kijelentjük, a Villányi Franc jelenleg maga a magyar vörös csodabor! A villányi cabernet franc modern kori története 2000-ig vezethető vissza, mikor Michael Broadbent Master of Wine kijelentette, hogy a cabernet franc a Villányi borvidéken új hazájára lelt. Sajnos, a borászok a hír értékére későn kapcsoltak, de 2014-ben létrehozták az új bormárkát a Villányi Franc-t, ami hazánk legkarakteresebb borbrandjévé lett. Jelentőségét nem csak itthon, hanem határainkon túl is kezdik elismerni, így a kóstoló végén a nagytestű, elegáns TOP 12 Villányi Franc sorozat maximálisan felrakta az i-re a pontot.