A rendszerváltás óta eltelt három évtizedben, az egy borvidéken gazdálkodó
borászaink közös céljainak elérése érdekében előbb közös marketinget, majd közösségi
borokat kezdtek el készíteni, hogy együttes erővel, nagyobb hatékonysággal
tudjanak fellépni a borpiacon! A közösségi bor egy olyan bormárka, aminek készítési szabályait a borászok határozzák meg. Ennek során a termelők a borvidékre
jellemző, borászatonként más-más, mégis hasonló stílusú, címkéjű borokkal
próbálják felhívni magukra a figyelmet. Ilyen a Balatonnál a BalatonBor,
Pannonhalmán a PH-Érték, Egerben az Egri Csillag, persze ezeken túl még számos
próbálkozás történt az elmúlt években.
Dávid Dániel a Cult in Glass megálmodója meglátta a közösségi borok
erejében a fantáziát, ezért Szegeden a Hági Udvar és Étteremben megrendezte az
első Social Wine Tastinget, ahol három közösségi bort a Hashtag Neszmély-t,
valamint Villány két arcát, az Y generációnak szánt REDy-t és a méltán híres Villányi Franc-t hozta egy kalap alá. Ezzel a húzással a két könnyed tétel mögé
beillesztette hazánk legrobusztusabb vörösborát, amely az est fénypontjának
számított.
Mint mindennek, így az egykoron királyok kedvencének tartott neszmélyi
boroknak az eredetét is a történelem útvesztőiben kell keresni. Ugyan, a mai
napig hatalmas potenciállal bírnak az ottani borok, napjainkban inkább a
könnyedebb, üde, gyümölcsös ízvilágukért népszerűek. 2022 tavaszán erre a lóra
felülve hat pincészet (Kisbaka, Bősze, Szivek, Petőcz, Hilltop, Kősziklás)
megalkotta a Hashtag Neszmély közösségi borcsaládot! Itt egy olyan könnyed,
friss, gyümölcsös házasítás született, amiben a semleges, félaromatikus fajták (királyleányka, olaszrizling, rajnai rizling, rizlingszilváni,
chardonnay, szürkebarát) magukban hordozzák a borvidék értékeit. Elkészítésük
során az alapfajták egyike sem haladhatja meg az 50%-ot, az illatosakat pedig (Irsai
Olivér, cserszegi fűszeres, sárgamuskotály) 15%-ban maximalizálják. Ezekkel a
borokkal főleg a kezdő borfogyasztók szívét szeretnék megszólítani. Úgy
gondolom, a fiatalos megjelenésű palack címkéje magáért beszél, # logó meg
egyből felhívja magára a figyelmet.
Egykoron a Villányi
borvidéken a leghíresebb borászaink ereiben jószerivel oportó folyt, mára
viszont a nagy vörösek elterjedésével a népszerűsége a szakadék szélére
sodródott, neve pedig portugieserre változott. Termelőink a megmentésére
siettek és 2017-ben az Y generációra gondolva megalkották a REDy névre
keresztelt könnyű, nyári, gyümölcsös közösségi cuvée-t, aminek a gerincét
51-66%-ban a portugieser adja. A továbbiakban még külön értéket képvisel a többi
alkotóeleme is, mivel a kárpát-medencei fajtákra (blauburger, kékfrankos,
zweigelt, kadarka) támaszkodnak, míg a nemzetköziket csak kis mértékben
használhatják. Kizárólag csavarzárral palackozhatják és csak a vendéglátásban
értékesíthetőek. Milyen egy jó REDy? Friss, fűszeres, piros bogyós gyümölcsös
aromákkal teli izgalmas tétel.
Nyugodtan
kijelentjük, a Villányi Franc jelenleg maga a magyar vörös csodabor! A villányi
cabernet franc modern kori története 2000-ig vezethető vissza, mikor Michael
Broadbent Master of Wine kijelentette, hogy a cabernet franc a Villányi
borvidéken új hazájára lelt. Sajnos, a borászok a hír értékére későn kapcsoltak,
de 2014-ben létrehozták az új bormárkát a Villányi Franc-t, ami hazánk
legkarakteresebb borbrandjévé lett. Jelentőségét nem csak itthon, hanem
határainkon túl is kezdik elismerni, így a kóstoló végén a nagytestű, elegáns
TOP 12 Villányi Franc sorozat maximálisan felrakta az i-re a pontot.